TAK TIPU !! tambah income di rumah

Rabu, 5 Oktober 2011

punca mudah lupa & otak lembab ( slowpickup )

Assalamualaikum J


Hari ni, leeya *erkk ttiba jer kan ?* perasan yg leeya semakin cepat lupa.. benda yg leeya simpan xsampai seminit pun leeya boleh tak ingat kat mana leeya letak..

Semalam, leeya tolong kakak sama ofis, failing dokumen.. punya la banyak.. kesian tengok, leeya tolong dia fotostat.. leeya asingkan satu – satu.. lepas tu, leeya tak ingat dh yg mana satu dah copy. & yg mana satu belum.. b’peluh leeya cari.. padahal, leeya dah asingkan benda tu properly~

Malam tu, nenek suruh leeya cuci pinggan mangkok yg dah melonggok tak dibasuh.. masa tu, leeya tengah b’texting.. abis je basuh pinggan, leeya t’cari – cari kat mana leeya letak tepon leeya.. abis semua bilik leeya redah.. tak jumpa2.. tepon leeya silent 24jam.. nak miskol patbelaslimaratusjuta kali pun tak gune.. sobss3!

Last2.. leeya jumpa tepon tu.. DALAM POKET SUAR leeya -.-‘’




 Itu baru semalam.. ada banyakkkkkkkk lagi kejadian2 aneh berlaku.. huhu..

Leeya tak nak jadi NENEK di usia 20-an ni.. nehinehi~ leeya search lam tenet.. PUNCA CEPAT LUPA, PUNCA OTAK LEMBAB, & etc..


Leeya jumpa artikel yg buat mulut leeya terlopong macam ni..





Leeya ‘colek’ post ni dr website : www.mindaaku.com

Terima kaseh bebanyak.. sharing is caring.. caring is loving ♥ :D



punca mudah lupa & otak lembab ( slowpickup )


1. Ambil sarapan pagi  ( kadang2 buat.. kadang 1pakej dgn lunch)

Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.


2. Jangan makan berlebihan  (leeya suka makan.. tapi tak banyak.. lalala~ *tanak ngaku ;p)

Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.


3. Jangan Merokok  (horayy ! leeya tak merokok ;8) )

Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'

4. Elakkan Penggunaan gula yang berlebihan  (erkk.. icecream, coklat, lollipop, cake etc -.-‘’ )

Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Elakkan menghidu udara tercemar  (opis leeya area perindustrian)


Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Elakkan tidur  berlebihan  (baeklah T__T)


Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Elakkan Menutup muka ketika tidur  ( ohh myyy ! habit leeya nieeee !! )


Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Jangan biarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat.  ( kerja banyak & urgent.. macammana ? )


Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Elakkan Kurang berimaginasi  (bayangkan~ leeya seorang …….. <fill the blank with SUITABLE word> )


Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Elakkan Jarang berfikir  ( ohh.. okey2 )

Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.


Kata Imam Al-Ghazali ...akal kalau dibiarkan surut akan menganggur..........Berfikirlah secara sihat kerana minda sihat datang dari tubuh yang sihat.




7 ulasan:

  1. same le kite..org kate mkn kismis elok xnak bg lupe..tapii..nak makan kismis pon lupe..cmne..??hahaha

    BalasPadam
  2. Anda ada masalah otak yang lambat pick up. Boleh mai whatsapp 0176607841. Saya ada cara penyelesaiannya selamat mudah dan berkesan.

    BalasPadam
  3. Otak saye pon lmbb tp Ade org yg saye knl die mrokok tp otak die lg laju

    BalasPadam