TAK TIPU !! tambah income di rumah

Sabtu, 16 April 2011

i'm dare to learn

Assalamualaikum…..

Olaaa~ having a great Saturday ? kalo YA.. tahniah2.. if NOT.. pity u~ hahaha.. :D
Awl ku bgn rtowk.. aku trus mulakan rutin harian ku..
1.     Kmas katel
2.     Bukak curtain umah
3.     Bukak gate pintu
4.     Bukak gate lua
5.     Kutip baju mk d ssah
6.     Tikam jk bju lam mesin
7.     Sementara tggu cyap,kmas2 umah,sapu2 umah n so on…

Ya ku mls bgn awl., awl kja aku cyap bh.. hehe.. ku xmok smbung tdo.. tkt pey ptg aku xbgn2 lak.. haha :p

Aunty aku duty rtowk, urmm.. ya mlh hri tk xbest.. spatut ny rtowk aunty spend time an aku bh.. xpnah hr sabtu aku lonely.. ng da sorg gk makhluk ALLAH lam umah twk.. p xbleh harap !

Okay ! pendek cita, jam dh pkul 11.45pm.. perut dh merayu2 mntak isi.. aku mk mam~
aku selongkar kabinet dapur.. ermm, suma ada.. sayur,ikan,ayam,sosej,telor.. oke.. PERFECT !
tapi~

Aku KURANG pandai masak
p/s:: KURANG !!



 
haaaa ??! kau tak pandai masak ??!!


KURANG PANDAI LAHHHHH !!


Kalu setakat yg ringan2 tu.. boleh la.. p,tanak la yg ringan2..tanak3!!


Cheh! mcm la kau pandai masak sangat..lalalaa~



Kau jeles sangat ni pahal..?? hahaa..lam byk2 resepi.. mr.egg msk merah jugak yg aku mnat.. haisz! -.-



Bahan-bahan ( 3-4 orang ) – yg nk makan sorang jer-
  • 4 biji telur (direbus, buang kulitnye dan digoreng bulat2 dahulu)
  • 6 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 sb cili kering kisar/ cili boh (kurang/ lebih ikut suka)
  • segenggam ikan bilis/ udang kering (direndam dlm air)
  • 1 bawang besar - potong bulat
  • 1 batang serai - diketuk
  • sedikit air (optional)
  • garam secukup rasa
  • minyak masak
Cara-cara
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih hingga lumat. Masukkan ikan bilis/ udang kering dan tumbuk lagi.
  2. Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan yang telah ditumbuk tadi hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak. -err..? camne ek?-
  3. Masukkan serai dan bawang besar...tumis sekejap. Perasakan dgn garam secukupnye. Tambah sedikit air jika mahu.
  4. Akhir sekali, masukkan telur yang telah direbus dan digoreng tadi. Gaul sebati. Padamkan api.
  5. Sedia dihidang panas bersama nasi putih.
  6. Bg mrk yang minat telur goreng...boleh goreng biasa/ dadar telur itu terlebih dahulu. Boleh adjust kuantiti bahan2 yg diperlukan...;)

Resepi suda ada.. aku ikut step.. one by one.. b4 ya,aku kol bpak..
Bapak : elo deq, pa plh ya?
Aku : pak ! deq masak pak ! :8)
Bapak : haaa ??
Aku : haa ?
Bapak : pandy msk la…………………………….?
Aku : err.. -.-‘’

½ jam kemudian.. masakan aku dh siap.. aku ada take pic.. p xmok show.. xmok3!! Hahaha :D

Orang kata.. gagal sekali tak semestinya gagal selamanya.. kan??aku xkan putus asa..aku mesti belajar..belajar n belajar..aku wat entry ni..bkn nk memalukan diri aku sendiri..tp,aku nk jujur..aku mmg KURANG PANDAI masak..aku mmg bkn lam pilihan calon isteri & menantu yg baek..hehe..so,jgn pilih aku..*ada ke yg nak?*
Penutup :: If you want something you never had..you must willing to do something you have never done..
Wassalam~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan