TAK TIPU !! tambah income di rumah

Isnin, 1 Ogos 2011

jalur gemilang.. maksud & pencipta..

Assalamualaikum J
Salam ramadhan al-mubarak.. amacam 1st day hr ni ? selamat hingga ke waktu b’sunkey x ? hehee..

Tadi, masa sampai je kt ofis.. aku tengok bangunan ofis tu penuh dengan bendera2.. ttiba je aku rasa b’semangat.. kalau boleh, aku nak nyanyi lagu jalur gemilang kt situ.. ahaha..

Ini bendera MALAYSIA..


Cantik x ? bagi aku, inilah bendera yg paling cantik dalam dunia ni.. sebab aku dilahirkan di MALAYSIA, b’warganegara di MALAYSIA, b’sekolah di MALAYSIA & segala – galanya di MALAYSIA..

Setiap bentuk bendera ni ada maksud yang tersendiri..

MERAH = melambangkan keberanian, kegagahan, semangat juang yg tinggi dalam diri rakyat MALAYSIA..

PUTIH = melambangkan kesucian, keikhlasan, kesopanan & ketinggian adab rakyat MALAYSIA

KUNING = melambangkan MALAYSIA dinaungi oleh Yg Dipertuan Agong & kedaulatan raja2 berpelembagaan..

BIRU = melambangkan perpaduan seluruh rakyat MALAYSIA yg berbilang kaum, bangsa & agama..

 BULAN = melambangkan Islam sebagai agama rasmi Negara

BINTANG pecah 14 = melambangkan perpaduan 13 negeri & 1 kerajaan persekutuan..

14 jalur = melambangkan 14 buah negeri dalam MALAYSIA termasuk sebuah kerajaan persekutuan..


Ini lah wajah pencipta bendera MALAYSIA @ dikenali sebagai jalur gemilang.. beliau b’nama MOHAMED HAMZAH & m'cipta bendara yg kita bangga2kan sekarang ni pada 1947 J *makasehhh ! :D


jom kita sama2 kibarkan jalur gemilang.. :8)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan