TAK TIPU !! tambah income di rumah

Selasa, 14 Jun 2011

budi bahasa budaya kita ❤

Assalamualaikum J
Aku tak tahu nak tulis title apa.. aku tulis jelah macam tu.. hehe.. Hari ni, aku nak cita ckit sal habit orang2 yg aku jumpa.. sepanjang aku start bermastautin di bandar, aku peratikan, tahap kesopanan,budi bahasa, moral & sebagainya agak low dari rural area..tak la semua.. maybe aku kebetulan terjumpa/terserempak dengan orang macam tu.. so, aku assume kebanyakan orang bandar mcm tu.. betul la kata pepatah ‘kerana nila setitik susu sebelanga habis rosak’*betul ke ni? Kalau cikgu bm check,mampus aku.. huhu..
Situasi 1 : kedai makan ( restoran, kedai mamak, etc )
. Masa tengah makan.. di meja sebelah ada sekumpulan member.. kalau xsilap ada 4,5 org.. diorang bercerita2, gelak2 tu xpa lah.. standard lh tu kan bila member b’kumpul ramai2.. tapi, yg jd masalah.. diorang punya sound, masyaALLAH.. sama level dgn volume 16 woofer keta abg aku.. aku makan kat sebelah ntah brapa kali tersedak..rasa nk sumbat dgn krusi je mulut diorang.. abang2 oii.. aku tau ler korang baru jumpa *tau2 je baru jumpa.. ehehe.. tp, malu lh sikit kat customer lain.. korang ingat, diorang suka ke ? dakkkkk ehh !
. Masa tengah makan kt area open air.. kat kedai sebelah ada apek 2 org tgh minum aek botol kaca kaler hijau *aku xtau nama aek tu.. situasi ni sama jugak dengan yg atas.. sound.. perghhh.. 2 org ni, dh macam 4,5 org abg2 tadi.. lepas tu kan.. sorang apek batuk2.. tp masih jugak nak teguk aek tu..tekak aku dh len macam dh.. yelah.. tgh makan, org sebelah batuk2.. ada sound ‘weird’ lg tu.. aku pretend xdgr.. tiba2… apek tu 'buang' kt situ benda yg menyebabkan sound weird tu td.. aku dh xtggu lg.. trus blah.. sampai hr ni, aku xnak mkn kt situ lagi walaupun kedai tmpat aku makan tu oke.. kedai sebelah tu yg k.o..
Situasi 2 : jalan raya
. Sapa2 yg driving, mesti tahu ni.. oke, masa kt highway, keta banyak kt depan.. kalau ikut je, bila nak sampai ? so, kita overtack lh keta depan tu.. masa tgh potong.. tiba2 keta depan tu pecut.. masa tu keta kita dh tepi keta tu..makin laju, dia pun makin laju.. kalau tak mengalah, depan tu kawasan berbukit.. mana tau tiba2 ada keta.. hey keta depan, kalau lu drive cepat.. xpelah jugak.. ni drive macam siput.. bila org nk potong lu sekat jalan.. apa ni baiii ? kalau kreta Lamborghinis murcielago, xpelh jugak..boleh ci mata tgok body keta lu.. ni keta @##%$!@#^&*(&^% asap itam bkn mennnn.. hish..
. pernah tgok signboard ‘ikut kiri jika tidak memotong’? masa aku kecik, aku xpaham maksud benda tu.. sekarang dh tau.. kalau korang rush, nk drive cepat2.. guna laluan kanan.. kiri utk pemandu yg rilex n drive slow.. 1 hari tu, aku n aunty nk cepat pg hantar barang.. kalau lambat, takut org tu dh blah.. tgh2 rush tu, ada sebijik keta rilex je drive kt laluan kanan.. ms tgh potong.. aku sempat jeling pemandu tu.. rupa2nya ada ada pompuan ‘cun’ tgh koling2.. amboii.. xda rasa bersalah langsung.. kalau korang kt situasi ni.. apa korang rasa ? -.-

no komen.. gelak je.. ahahahaha

Situasi 3 : public area
Yang ni utk para perokok.. xkisahla yg pro @ amatur.. korang merokok, aku xkisah.. itu hak individu itu masing2.. tp.. tolongla respect others.. janganlah merokok kt tempat yg ada baby, ibu mengandung, org tua, kanak-kanak, n DEPAN AKU.. korang  merokok, morokok sorang2.. jangan libatkan orang lain dgn asap busuk korang tu..cari tmpat yg xramai org & depan org yg xkisah sedut asap korang.. korang rasa cool ke merokok ? bg aku tak.. bg org kau ya.. org cakap, merokok ni boleh mereleasekan stress.. iye ke ? wateberr ^_^v
Situasi 4 : cashier
. Masa tgh berbaris nak bayar choki2.. ada sorang abang ‘ensem’ depan aku.. aku tengok dia beli brg dapur.. aku respect la.. bestnyer husband tolong wife dia beli brg.. *aku sempat berangan masa tu.. ekeke..tiba2 cashier tu tanya ‘bang, ada duit syiling 20 sen x ? ohh.. xde duit kecik kot.. tiba2.. baik punya sound abg ‘ensem’ tu kasi.. ‘ehh.. apa ni? Kata supermarket.. 20 sen pn xda?pegi bungkus la ckap sama lu punya tauke.. nahh’ dia baling je duit tu.. cian aku tgk cashier tu..aku yg tgok ni  plak malu..  ilang terus respect aku kt abg tu..tanak arr laki mcm tu.. -.-‘’
. sebab dh bengang ngan abg tu td, aku blah pg kaunter sebelah.. kuanter tu kosong je.. cashier tu mpuan.. muka dia.. mak aihhhh.. ‘CANTEK’ le sgt.. tak senyum langsung ! muncung dh sama pnjang dgn pembaris 30cm.. ntah apa yg dia mrh sgt.. aku pun xtau.. patut ler kaunter dia kosong.. sapa brani nk byr kalau tengok singa yg jd cashier.. ekeke.. lepas byr tu.. aku ‘ngegeh’ nk mkn trus.. xnak pastik, nak mntak sticker paid je.. aee2.. dia men tempek je sticker tu.. mls nk sound.. aku blah je.. janji dh ada choki2 :D
Situasi 5 : ringtone
Situasi ni berlaku kat aunty aku.. aku pernah cita kt entry yg lepas.. kalau rajin, korang search lh sendiri.. hehe.. korang rasa ‘raget’ ke pakai ringtone siren polis, bomba, ambulans ? ini pendapat aku la.. aku xsuka kalau dgr ada someone guna ringtone tu.. lebih2 lagi kt tempat2 public mcm kt bank, klinik, pejabat2 & sebagainya.. kalau nk pakai jugak, make sure la volume tu slow.. sebab nanti kalau henpon bbunyi, tidak akan menimbulkan perasaan ‘nebes’ org lain..
Ecely, ada banyak lagi.. tp, setakat ni jelah aku tulis.. hehe.. aku tak la perfect.. kadang2 tu terkeluar jugak word pelik2 dr mulot becok ni.. tp, nak buat macam kt atas ni, SORI, AKU TAK BERANI.. mungkin  sebab parent aku dh ajar tatatertib & adab yg cukup dalam diri aku.. ALHAMDULILLAH.. SYUKUR J
Aku tak penah lagi sound  org2 yg aku sebut kt atas tu.. aku hanya mampu diam, & ingatkan diri sendiri jangan jd macam tu.. pernah dengar tak cara mengelak perkara mungkar ?
1)      elak dengan perbuatan : kalau terjumpa dengan org yg berbuat zalim.. kita mesti cegah dengan perbuatan

2)      elak dengan lisan : kalau tidak mampu, kita cuba nasihatkan org yg berbuat zalim tu..


3)      elak dengan hati : ini adalah selemah2 jihad..  & inilah yg aku mampu buat T_T
apa2 pun, berfikir dulu sebelum bertidak.. peace ^>^v


Tiada ulasan:

Catat Ulasan